14 Råd til Livet efter Dit Brud

“Livet skal LEVES – ikke overleves” står der i overskriften på min hjemmeside fordi det for mig at se, er det levende liv, der er omdrejningspunktet for passion, lykke, glæde og begejstring. Uden følelsen af at leve bliver alting gråt, trist, formålsløst, svært og mange gange også så ubærligt, at den der ‘forbudte’ tanke om ikke at eksistere, dukker op og bliver følgesvend igennem det håbløse.

Når vi står alene efter et kærlighedsbrud, føles det ofte som om vi kun lige med nød og næppe overlever, og når ensomheden kommer oveni og begynder at bide sig selv i halen, bliver det ekstra svært.

Som lovet sidste søndag, har jeg derfor lavet en liste med 14 råd til at få gang i dit liv igen efter et kærlighedsbrud, så onward, my friend, dette er til dig:

  1. Glem, hvad andre forventer af dig: Dette er en tid for dig. Du skal ikke ud og kysse tusinde frøer, hvis ikke du har lyst til det. Du skal ikke gøre som om du har en masse overskud, hvis ikke du har det. Du skal ikke leve op til andres forestilling om, hvordan du skal gå igennem din proces – for det er DIN proces. Lige nu skal du have lov til at have det, som du har det. Med alt, hvad det indebærer.
  2. Lær af fortiden. Kog fond på dine erfaringer og find mønsteret: Når man kommer ud af et forhold, er det nemt at fortabe sig i detaljer istedet for mønstre. Det vil sige at man tænker mere på hvad der skete den og den dag i den og den situation, end man bruger på at tænke på, hvad mønsteret i forholdet egentlig var. Var der en tendens til at den ene af jer var mere fraværende end den anden? Én af jer, der havde sværere ved nærhed end den anden? Når vi retter fokus på mønstrene i stedet for detaljerne, får vi noget læring med, der kan pege os i retning af det, der er bedre for os i fremtiden.
  3. Følg dit hjerte – men spørg hjernen inden du handler: For mange er tiden lige efter et brud præget af et dybt behov for at kontakte eksen igen. Eller at gå i byen og finde én, der kan dulme sorgen. Begge dele virker oftest som en dårlig idé allerede dagen efter man gjorde det. Derfor er det vigtigt at du husker at det er en sårbar periode, hvor du kan få nogle følelsesmæssige impulser til at gøre noget, du vil fortryde. Derfor er det vigtigt at du, for at passe bedst muligt på dig selv, tager hjernen med på råd inden du ryger på autopilot.
  4. Stol på din intuition: Din intuition er tunet ind på nu’et og ved oftest hvad der foregår på et andet plan end du med tankerne gør. Din intuition er den del af dig, der bedst og mest instinktivt ved, hvad der foregår og hvad der er rigtigt eller forkert for dig, og derfor skal den have en fremtrædende plads i dit liv. Især hvis du har levet i forhold, hvor der er blevet stillet spørgsmålstegn ved dine intuitive fornemmelser (dette sker ofte i forhold, hvor den ene er utro og forsøger at skjule det, imens den anden har en intuitiv fornemmelse af det, men får at vide af den utro part, at vedkommende er for jaloux og ser syner).
  5. Find Ro: Find noget, der giver dig ro i denne periode af dit liv. Det kan være du kan vende dig mod spiritualitet, læsning, meditation, kunst, madlavning, bagning, at samle et modelfly, lægge puslespil, hvad som helst, der forandrer ensomhedens formålsløshed til vigtige stunder, der giver dig næring. Du kan tage det et skridt videre, ved at gå på opdagelse på dit lokale bibliotek, hvor der nogle gange er læsegrupper, eller du kan tage initiativ til at starte en selv. Tjek kunstudstillinger og ferniseringer ud i lokalavisen. Gå på opdagelse efter gamle opskrifter på en bestemt madret og lav den i forskellige udgaver osv. 
  6. Vær Taknemmelig: Forskning har vist, at når vi er taknemmelige for det vi har, oplever vi at blive mere tilfredse i livet. Det kan være meget svært at være taknemmelig, når det føles som om hele ens eksistensgrundlag ligger i grus, men ikke desto mindre er det ekstra vigtigt i netop disse situationer at se, hvad der er at være taknemmelig for. Skriv derfor mellem 5 – 10 ting, du er taknemmelig for hver aften inden du går i seng og læg mærke til, hvad det gør ved dig. Du kan følge mit taknemmeligheds-eksperiment lige her, hvor jeg hver dag i 2013 poster noget at være taknemmelig for. 
  7. Tilgiv din eks – og dig selv: Når vi tilgiver andre og os selv, oplever vi at de tunge og bebrejdende tanker løfter sig. De svære følelser bliver lidt nemmere at bære og vi kan begynde at se fremad. At være menneske betyder at begå fejl. At være menneske betyder også at vi ind imellem sårer andre. Så når vi tilgiver andre og os selv, forstår vi at dette er en del af den menneskelige natur, som måske ikke er rar, men som ikke desto mindre er en del af vores “make up”. Jeg har tidligere skrevet et indlæg om tilgivelse om hvorfor tilgivelse er vigtigt.
  8. Gør noget for dig selv, som du vil takke dig selv for i fremtiden: Alt for ofte går dagene i et dagligt trummerum, hvor den ene dag afløser den anden og vi har et svagt omrids af en drøm om, hvordan vi gerne ville have at fremtiden skal se ud, men uden hverken motivation eller fremdrift. Hvis du i stedet begynder at lægge planer og handle efter at være taknemmelig for det, du har gjort for dig selv om et halvt år, kommer der pludselig brænde ind i ovnen og dit liv får retning og mening.
  9. Vent ikke på, at nogen kommer og redder dig: Den magt har du selv, fordi du er den eneste, der ved, hvad du har brug for, og hvad der er rigtigt for dig. Skab derfor de omstændigheder, hvor du føler dig næret og glad i stedet for at sætte dig i venteposition imens du håber på, at der er nogen, der kommer forbi og redder dig.
  10. Vid at alt er foranderligt: Intet varer ved, heller ikke denne tilstand. Verden er kontinuerligt under forandring og selv de mest hårdføre ting i livet forandrer sig. På samme måde vil smerten og sorgen og ensomheden også forandre sig for dig.
  11. Ryd op – skab plads: En af de konkrete ting der skal gøres når et forhold slutter er at få ryddet op. Ikke kun i tankerne og følelserne, men også i konkrete ting. Du skal nu indrette dig på en måde, der afspejler dig, dine værdier og din retning. Du skal nu skabe plads til dig og til den fremtid, der er foran dig. Der er tusinde muligheder, og du kan rydde ud og fylde på som det passer bedst til dig. Så giv den gas og slip dig selv løs.
  12. Acceptér din sorg, prøv ikke at springe over hvor gærdet er lavest: Mange mennesker undertrykker deres gråd og sorg, og bliver vrede, bitre og indelukkede i stedet for. Det hæmmer deres udvikling og sætter sig som en kronisk afstand til verden, hvor holdninger som “Alle mænd er idioter” bliver mantra. Acceptér at det er en sorg at bryde et kærlighedsforhold, og det er klart at det afsavn, og den ensomhed og tomhed, der følger i kølvandet på bruddet gør ondt. Du skal igennem det, ikke ignorere det, for så ligger det i dig som en forhindring til at blive forløst og glad igen.
  13. Gå offline og gå udenfor istedet for: Mange mennesker kommer til at sidde fast derhjemme bag de fire vægge og fylde livet med Facebook og Twitter. Selvom det føles som om du er del af noget socialt, har du ikke en reel kontakt. Gå i stedet en tur og kom i kontakt med dig, med naturen, med din by og med andre mennesker. Du er et socialt dyr og har brug for at være fysisk del af verden.
  14. Husk på, at du er perfekt, skøn og dejlig præcis som du er, og du skal behandle dig selv derefter. 

Hvis du sidder fast i din sorg over forholdet og har brug for min professionelle hjælp igennem et terapeutisk forløb, er du velkommen til at kontakte mig på tlf: 31 662 993 eller udfylde kontaktformularen herunder.

Kærlig hilsen,

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Selvudvikling, Terapi, Skilsmisse, Parforhold og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Hvad synes du? Skriv din kommentar lige her: