Impulskontr..hvaffor-noget?

Du står i køen i Føtex, og kvinden bag dig kommer til at køre sin kundevogn op i hælene på dig – vender du dig og snerrer “Se dig dog for” inden hun når at sige undskyld?

Når du vil i kontakt med nogen, der ikke tager deres telefon med det samme, ringer du så flere gange i træk med korte mellemrum, eller lægger du en besked og venter på at høre tilbage?

Når du ikke får din vilje i et skænderi, bliver du så mere og mere hidsig og råber højere og højere, eller kan du træde et skridt tilbage og give den anden plads til at have det på sin måde?

Hvis du ikke har kontrol over dig selv, og dine reaktioner kommer som automatikker, er dine impulser givetvis noget, der bringer dig i knibe og karambolage med dine omgivelser med jævne mellemrum. Det er sikkert også noget dine omgivelser er trætte af at stå model til, fordi de føler at deres grænser bliver overskredet gang på gang. Og jeg er sikker på, at det i visse tilfælde ville være rart for dig, hvis du kunne styre dig selv lidt bedre, så du ikke ender derude, hvor du faktisk mister overblikket over, hvad der sker for dig og du bare ruller med din indre lavine og bagefter skal igang med en ordentlig omgang damage control, der enten munder ud i, at du føler dig skyldig, eller at du forsøger at forsvare din reaktion med et “Jamen, det er fordi DU…” og igen ender i en lavine.

Hvad er impulsive udbrud udtryk for?

Når vi mangler impulskontrol og bare flyder med det, der sker i os, kan det være udtryk for en del ting, nogle af dem kan være at:

  • Du har lært det hjemmefra, fordi det er sådan en eller begge dine forældre gør
  • Du føler dig berettiget til at behandle andre mennesker nedladende, fordi du synes de er stupide, og du er bedre/klogere end dem
  • Du reagerer, fordi du føler dig truet
  • Du kæmper for retten til at have ret, fordi der kun kan være én sandhed, og det skal helst være din
  • Der kan kun være én vinder og en taber – og taberen er forkert
  • Dit verdensbillede er fastfrosset i sort-hvid
  • Du har svært ved at sætte dig ind i, hvordan andre mennesker har det

Selvfølgelig er impulser også nyttige i situationer, hvor vi reelt set er truede og vores overlevelse afhænger af, at vi kan reagere hurtigt og instinktivt. Men ofte forholder det sig sådan for impulsive mennesker, at deres system er ‘frosset fast’ i et flugt eller kamp respons, som ikke er relevant i den situation vedkommende befinder sig i, og de fleste mennesker med mangel på impulskontrol savner da også den ro, som de oplever andre, der har den, udstråler.

Heldigvis er det aldrig for sent at udvikle impulskontrol, men det er en udfordring, fordi impulsivitet netop er ensbetydende med, at man ikke er i stand til at tænke rationelt i selve situationen, og derfor kræver det at man arbejder med det, når man er bevidst og rolig.

Hvad du selv kan gøre for at udvikle impulskontrol

Det er mere gavnligt at arbejde med impulskontrol sammen med en anden, der kan hjælpe dig med at afstemme og justere dit verdensbillede, så du lærer at se dig selv og verden ud fra et mere nuanceret billede, hvor alting ikke er delt op i absolutter (én sandhed, én vinder, én virkelighed osv), men der er visse ting du selv kan gøre, og en af dem er at lave følgende visualiseringsøvelse:

  • Tænk på den seneste situation, hvor du reagerede impulsivt og undersøg hvilken følelse, der satte gang i automatikken (trigger-følelsen): Følte du dig overset? Var du træt? Blev du bange? Følte du dig forurettet? Blev du irriteret?
  • Kig derefter på, hvad der skete i dig: Steg din temperatur? Følte du dig stiv i kroppen? Mistede du overblikket? Følte du blodet bruse i din krop?
  • Og nu til den mere udfordrende del: Luk øjnene og gennemgå situationen frem til du mærker din triggerfølelse dukke op. Forestil dig, at du lige på det tidspunkt stopper op og trækker vejret. Forestil dig at du laver en affejende bevægelse med hånden og siger “pyt” med et smil på læberne. Du vil givetvis opleve at du bare ved at lave denne visualiseringsøvelse igen mærker din følelse af selvretfærdighed, som du oplevede i den oprindelige situation, og du vil måske feje øvelsen af banen med tanken om at “det her virker ikke, for i min situation var der grund til at jeg flippede ud.” Det kan godt være du kan finde begrundelser, der retfærdiggør din handling, men det her handler ikke om at have ret eller uret, men om at finde din impulskontrol til gavn for dig selv, så du oplever at du ikke skal kæmpe for din ret, men istedet kan hvile i, at du også har ret.
  • Det næste skridt i visualiseringen, er at du forestiller dig, at den du mistede besindelsen overfor, siger “tak, det var dejligt at have en snak med dig, hvor der var plads til os begge to” og mærk så, hvordan det er for dig, at du gjorde noget andet, der var bedre for dig og den anden.

Grunden til at denne øvelse virker, er fordi vi blot ved at forestille os gøre noget andet, sender signaler til hjernen om, at vi kan gøre noget andet. Jo oftere du laver sådanne visualiseringer, des mere stadfæster du signalet om, at du kan noget andet, og dette i sig selv skaber rum til, at du i en fremtidig situation, hvor du mærker dine impulser stige til overfladen, allerede har skabt dig et erfaringsgrundlag for, at du har en anden valgmulighed i selve situationen og derfor ikke behøver lade impulserne styre dig, men istedet kan sige “pyt med det”.

Jeg vil gerne høre hvilke erfaringer du høster fra øvelsen, så skriv endelig en kommentar herunder, når du har prøvet det nogle gange.

Med ønsket om en dejlig (og fredelig) weekend,

Christina Copty

PS: Hvis du synes dine skænderier altid munder ud i det samme og du kan mærke, at der også er problemer med impulserne her, kan du købe min online e-guide, som du kan læse mere om lige her

 


 

Dette indlæg blev udgivet i Selvudvikling og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Hvad synes du? Skriv din kommentar lige her: